10 Misstag du gör när du skapar en marknadsföringsplan

10 Misstag du gör när du skapar en marknadsföringsplan.

  • Post Date:19 augusti 2020
  • Posted By: Nafis Rafsan

Som de säger, ”Med stor makt kommer stort ansvar.” En marknadsföringsplan en av de mest kraftfulla resurserna man kan ha för att genomföra framgångsrika kampanjer. Men en marknadsföringsplan är inte bara något du kan slänga ihop, det skulle vara absurt! Det finns grundläggande element som är avgörande i en marknadsföringsplan. Utan rätt element kan allt gå fel på bara några timmar.

Här är tio skäl till varför din marknadsföringsplan inte fungerar korrekt.

  1. Stort fokus på en kanal

Ibland skapar vi en spektakulär kampanj som får ett eenormt engagemang på en enstaka kanal. Felet uppstår när du då börjar investera den största andelen av budgeten på samma kampanj och just den kanalen, och tänker ”Det fungerade ju bra här, och det borde fortsätta att fungera som det gjorde förra veckan.” Det här är ett stort misstag. Men varför då? Det beror på begränsningarna inom dina målgrupper. När en kampanj nått en toppnivå kommer den inte längre att leda till mycket engagemang trots dina enorma investeringar. Fokusera istället på att nå ut till potentiella kunder  på dina andra plattformar. Testa A/B-tester på dina annonsmaterial för att se hur de plattformar med minst engagemang svarar.

  1. Inga skriftliga marknadsföringsplaner

Du sätter dig ner med ditt marknadsföringsteam och diskuterar en marknadsföringsplan med papper och penna. En initial marknadsföringsplan utvecklas med hjälp av några grova anteckningar, men någon slutgiltig marknadsföringsplan i form av ett officiellt dokument skapas aldrig. En marknadsplan bör alltid behandlas som ett officiellt dokument med riktiga företagsriktlinjer och mål så att alla är synkade och på det klara med vad som gäller. Det är inte särskilt svårt; ladda bara ner en gratis kampanjmall för marknadsföring  och utveckla din initiala marknadsföringsplan för att bygga en färdig produkt.

  1. Rätt personer inkluderas inte

Vad bygger en framgångsrik kampanj på? Den bygger på data och information  som samlas in från alla avdelningar och inte bara från marknadsavdelningen. Att till exempel inkludera en representant från försäljningsteamet kan vara en stor hjälp, eftersom de kan dela med sig av sin erfarenhet av att hantera kunder och exakt vad kunderna vill lösa. Kundtjänsten kan hjälpa till att relatera till känslorna hos kunderna. Och ingen kan förstå produktdesignen bättre än det designteam som skapat den. Sedan har vi ekonomiavdelningen som ger en realistisk uppfattning om den budget som krävs för att genomföra kampanjen.

  1. Kopierar strategier från andra företag

Att försöka imitera marknadsföringsplaner från stora företag kan gå mycket fel. Vi förstår att deras marknadsföringsplaner är fantastiska och arbetar därför sömlöst för att få det bästa ut av ROAS. Saken är dock den att varje företag har sin unika stil. Naturligtvis kan vi ta en titt på andras kampanjer för inspiration, men det är viktigt att upprätthålla varumärkesintegriteten .

  1. Fokuserar på taktik, inte strategi

När vi gör en marknadsföringsplan hör vi saker som ”vi måste göra detta och detta på sociala medier.” Det är ett stort misstag eftersom vårt fokus inte i första hand bör vara på just detta. Att använda sociala medier för att nå ut till en publik är en taktik, inte en strategi. Din strategi består istället av en kombination av taktiker och företagsmål. Slösa inte tid på att ”ha trevliga saker” framför att stödja det primära syftet som ditt företag har.

  1. Fokuserar på den interna strukturen

Om du skapar en marknadsföringsplan, undvik att fokusera på det du vill ha. Försök istället att fokusera på vad dina kunder upplever . Se till att du skapar din kampanj kring dina kunders problem. Om du bara fokuserar på vad du vill uppnå hittas ditt hårda arbete aldrig av din målgrupp. Istället kommer kampanjen att försvinna bland högvis av annat icke-relevant material. Ett utmärkt sätt att börja på är att förstå om din marknadsföringsplan är rätt produkt för din målgrupp.

  1. Försöker vara alla tillags

Ingen gillar personer som vill vara all tillags! Att försöka göra alla lyckliga kommer bara att resultera i att din publik diversifieras, vilket resulterar i ineffektiv kvalitet och lågt engagemang. Förstå din produkt och följ rätt målgrupp  för att rikta in dig på potentiella kunder av bästa sort som kommer att interagera med ditt innehåll och ge en bra respons på din kampanj.

  1. Ignorerar nyckelord med låg avsikt

Det är förståeligt att du vill tävla om att vara synlig bland nyckelord med hög avsikt, särskilt om du gör en betald sökning. Jag menar, det är här de flesta omvandlingar sker. Men det är lika viktigt att även fokusera på nyckelord med låg avsikt eftersom det finns nischgrupper som också är intresserade av dina produkter. Om du gör det på rätt sätt kan du nå ut till många fler kunder som skapar konvertering till en låg PPC-kostnad !

  1. Ser inte den större bilden

Hur ofta skapar du marknadsföringsstrategier som du sedan inte genomför? Jag menar, alla går igenom sina marknadsföringsplaner, men hur ofta ser de den större bilden? Frågorna som borde ploppa upp i ditt huvud är: ”Är det genomförbart?” och ”Kan vi genomföra det i verkligheten?”. Det är alltid viktigt att göra en slutgiltig revidering medan du ställer rätt frågor så snart du är klar med din marknadsföringsplan.

  1. Försöker följa den teoretiska metoden

Gör inte en styv marknadsföringsplan. En styv marknadsföringsplan innebär att följa en steg-för-steg-process utan att kunna göra mindre ändringar i den. En marknadsföringsplan bygger inte på siffror som passa perfekt i olika block. Du måste vara mer realistisk och acceptera det faktum att planen kommer att förändras när du genomför den. Dessutom handlar det om att kontinuerligt analysera och iterera kampanjen tills den smidigt seglar fram.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Digital Marknadsföring som du aldrig upplevt förut

Follow Us