12 Tips Till Hur Du Behåller Hälsan När Du Arbetar Hemifrån

12 Tips Till Hur Du Behåller Hälsan När Du Arbetar Hemifrån.

  • Post Date:20 augusti 2020
  • Posted By: Nafis Rafsan

Att arbeta hemifrån kan låta väldigt lockande. Jag menar, du kan sova precis när du vill. Att vara hälsosam när vi arbetar hemifrån…

Många av oss har jobbat hemifrån de senaste månaderna på grund av den globala pandemin. Att arbeta hemifrån kan låta väldigt lockande. Du kan sova när du vill, ha på dig vad du vill och laga mat när det behövs. Men det är lätt att bli distraherad hemma, och det blir ofta svårt att upprätthålla en balans mellan arbetsliv och privatliv. Detta kan resultera i mindre träning eftersom du inte rör dig, och med ditt kök bara några meter bort kan du enkelt ta ett snabbt mellanmål som kanske inte är så hälsosamt.

Här kommer 12 råd för hur du kan vara hälsosam och effektiv när du jobbar hemifrån.

Gör en prioriteringslista

Det första steget för att förbättra din hälsa är genom att skapa en prioriteeringslista. Detta hjälper dig att arbeta mycket mer effektivt. Den bästa metoden är att prioritera de korta och enkla uppgifterna och ta dig god tid till de stora och svåra.

Ha en morgonrutin

Morgonrutiner är viktiga när du startar dagen. De hjälper dig att starta dagen på rätt sätt. Du kommer sannolikt att göra flera av dessa saker: borsta tänderna, duscha, dricka en kopp kaffe och klä på dig!

Klä på dig

Att ha på sig rätt klädsel är viktigt då det ger den stämning du vill ha. Det ger dig ett syfte. Jag vet att det kan vara väldigt bekvämt att gå runt i pyjamas, men gör inte det. ”Hur vi klär oss har en korrelation med vårt känslomässiga tillstånd,” säger Elizabeth Beecroft, en socialarbetare baserad i New York.

Skapa en dedikerad arbetsplats

Att ha en särskild arbetsyta kan göra underverk. Den behöver inte nödvändigtvis vara särskilt anmärkningsvärd. Det kan räcka med att det är en fast plats i köket, eller så kanske du har ett extra rum som du kan göra om till arbetsrum. Att ha en egen, dedikerad arbetsyta hjälper dig mentalt att fokusera. Det lurar din hjärna att arbeta mer produktivt.

Gör stretchövningar

Att sitta på en stol under en lång tid kan skada ryggraden och det är inte hälsosamt alls. Att göra stretchövningar i bara 5 minuter kan hjälpa till att slappna av musklerna. Här är en guide av webmd.com.

Ha hälsosamma mellanmål nära till hands

Det är ganska normalt att söka sig till snabba mellanmål när du arbetar hemifrån, särskilt om du har godis eller ohälsosamma snacks i hemmet. Det bästa sättet att reducera denna vana på är att ersätta ditt nuvarande utbud av ohälsosamma varor med mellanmål som har höga halter av fiber och protein.

Sov ordentligt

För att förbättra den mentala hälsan är det viktigt att få tillräckligt många timmar sömn. Enligt healthline.com är en kort sömn kopplad till viktökning och en av de primära riskfaktorerna för fetma. Att få rätt mängd sömn kan hjälpa till att öka produktiviteten. Detta inkluderar kognition, koncentration, produktivitet och prestanda.

Ha pauser i din rutin

Att upprätthålla en att-göra-lista är rätt tillvägagångssätt, men se till att inkludera korta pauser då och då, annars kan det lätt bli stressande. Det finns appar som kan påminna dig om att ta en paus. Testa till exempel BreakTime eller Timeout.

Överarbeta dig inte

Det sista du vill göra är att överarbeta dig själv. Vi har redan diskuterat vikten av att ha en morgonrutin, men det är samtidigt också viktigt att veta när man ska sluta för dagen. Att överarbeta sig själv kan leda till att du är oproduktiv och orsakar ofta obalans i din mentala hälsa.

Spendera tid med familjen

Inget är viktigare än familjen. Ta en paus för att se vad dina barn gör. Var engagerad med dem genom olika aktiviteter, till exempel en lässtund under lunchen eller genom att hjälpa dem med läxorna.

Upprätthåll ett städat rum

Du går in i ditt arbetsrum och ser en enorm hög med kläder ligga i hörnet. Ditt arbetsbord är fullt av kaffefläckar och gamla tidningar. Det kan verkligen ta kål på din arbetslust och skapa en känsla av motvilja mot att vilja arbeta alls. Att hålla rummet rent, organiserat och snyggt kan förbättra din mental hälsa och öka effektiviteten.

Ta en promenad

Enligt forskning av New York Times kan en fem minuters promenad leva upp humöret, minska slöhet och förbättra din allmänna hälsa avsevärt. Försök ta korta powerwalks varje timme och aktivera dina muskler. Du kommer definitivt att behöva det efter att ha suttit länge framför skärmen.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Digital Marknadsföring som du aldrig upplevt förut

Follow Us